Transport wodny pomiędzy Bali a wyspami Gili i Nusa.

Gdzie się właściwie znajdują te rajskie wyspy Gili i Nusa? Jak na nie dotrzeć z Bali oraz jak poruszać się pomiędzy nimi? Garść praktycznych porad o transporcie wodnym pomiedzy wyspami.

Zarówno Gili jak i Nusy to przepiękne, sielankowe wysepki Indonezji położone w niedalekiej odległości od Lombok – dotyczy Gili, oraz Bali – dotyczy Nus.

Gili to archipelag trzech wysp położonych przy północnym wybrzeżu wyspy Lombok, w którego skład wchodzą: Gili Meno, Gili Air oraz Gili Trawangan. Doskonale obrazuje ich położenie zdjęcie poniżej. Kolejność nie jest tutaj przypadkowa. Wymieniłam je pod względem ich charakterków. Bliżej opisuje tą kwestię wpis o 11 rzeczach, które warto zrobić na wyspach Gili.

"Mapa.

Na przepiękne Nusy oddalone zaledwie dwanaście kilometrów na południowy wschód od Bali składają się: Nusa Ceningan, Nusa Lembongan oraz Nusa Penida. Bliżej można je poznać czytając o moich top 5 miejscówkach na Nusach.

Mapa. Bali. Nusa Ceningan, Nusa Lembongan, Nusa Penida.
Bali. Nusa Ceningan, Nusa Lembongan, Nusa Penida.

Jak dostać się z Bali na wyspy Gili?

Bali. Port w Padang Bai
Bali. Port w Padang Bai

Speed boat na Gili – łatwo, szybko ale drożej

Jeśli Twój urlop to standardowy okres dwóch tygodni, a w planach zakładasz zobaczyć jak najwięcej się da, to proponuję Ci speed boat, czyli szybkie i wygodne łodzie motorowe.

Odpływają o wyznaczonych godzinach z takich miast na wyspie Bali jak: Amed, Sanur, Padang Bai. Ceny biletów oscylują między 200.000 IDR a 350.000 IDR w jedną stronę, w zależności od portu, firmy, sezonu oraz Twoich zdolności do negocjacji. Często w cenie jest także transport z lub do miejsca noclegowego.

Komfort tego transportu moim zdaniem jest na dosyć wysokim poziomie. Wygodne fotele, klima powiewa, w cenie woda do picia a w tle przygrywa sobie  muza. Musze jednak dodać, że chłopaki czasem pływają dosyć brawurowo, nie spuszcając, że tak powiem -nogi z gazu. Nikt kogo znam jeszcze nie wypadł z łódki, jednak momentami naprawdę jest ostro.

Powrót na Bali z założenia jest droższy. Sprytnie – no bo koniec końców jakoś z tego raju niestety ale trzeba wrócić.

Jeśli zakładasz powrót dokładnie w to samo miejsce, to polecam kupić od razu otwarty bilet w dwie strony. Wówczas jest gwarancja niezmienności ceny.
Co innego jeśli wypływasz z Amed i już czujesz, że może Cię ponieść wyobraźnia (jak mnie), i zupełnie nie planowo wylądujesz np na Nusach. W takim wypadku bliżej będzie Ci wrócić na Bali do Sanur, czy też Padang Bai wiec lepiej zakupić bilet w jedną stronę.

Poniżej wymieniłam porty, z których to prościej dotrzeć do wymienionych miast lub atrakcji.

  • Sanur – Ubud (20km), Kuta (14km), Seminyak (17km), Denpasar (km)
  • Padang Bai – Sideman (27km), Ubud (37km), Batur (60km)
  • Amed – Batur (50km), Sideman (38km), Agung (40km)

Public boat na Gili – trudniej, wolniej ale taniej

Jeśli bardziej niż na czasie zależy Ci na cięciu kosztów, to transport publiczny i związana z nim organizacja jest idealnym rozwiązaniem dla Ciebie.

Tej opcji nie dane było mi spróbować osobiście, ale wiem z autopsji (z innych krajów i kontynentów), że tego rodzaju transport jest przygodą już samą w sobie. Planowanie trasy, synchronizacja wszystkich transportów, towarzyszący dreszczyk niepewności – czy nic nie stanie na drodze, aby finalnie zrealizować założony plan, mnóstwo ludzi poznanych po drodze i to poczucie zwycięstwa, kiedy docierasz na miejsce w jednym kawałku.

Specjalnie dla Ciebie zebrałam info związane z przeprawą na własną rękę, abyś miał możliwość wyboru odpowiedniej dla siebie opcji transportu.

Aby docelowo dostać się na wyspy Gili w pierwszej kolejności należy przetransportować się z Bali (port Padang Bai) na Lombok (port Lembar). Czas podróży to około 4-6 godzin, a łódki kursują kilka razy dziennie. Jest to koszt ok. 40.000 IDR.

Kolejnym etapem podróży jest transport lądowy na Lombok z jednej przystani do drugiej, czyli z Lembar do Bangsal. Odległość między portami to około 50 km, a koszt znowu zależny od jakże ważnej w podróży umiejętności tj negocjacji ceny (mniej więcej 100.000 IDR).

Łódka z portu w Bangsal płynie już prosto na rajskie wyspy Gili.

Jak dostać się z Bali na wyspy Nusy?

Bali. Port w Sanur.
Bali. Port w Sanur. Speed boat – to ta szybsza łódź…:)
Bali. Port w Sanur.
Bali. Port w Sanur. Załadunek bagaży.

Tak samo jak w przypadku wysp Gili są dwie opcje do wyboru. Speed boat, czyli szybka, wygodna lecz droższa łódź motorowa, oraz wolniejsza ale znacznie tańsza public boat.

W założeniu, że chcesz dotrzeć tylko na Nusa Penida na szczęście nie trzeba “przemierzać gór, jezior oraz dolin” i kilkukrotnie się przesiadać zarówno łodzią tą szybszą jak i tą wolniejszą. Wystarczy po prostu, że dostaniesz się na odpowiednią łódkę w odpowiednim czasie.

Łodzie odpływają z dwóch portów na Bali tj. z Padang Bay (public i speed) oraz Sanur (speed), a punktem finalnym przeprawy jest Sampalan na Nusa Penida lub Nusa Lembongan. Koszt szybkiej łódki to widełki między 150.000 IDR a 500.000 IDR. Natomiast wolniejsza to zaledwie 30.000 IDR.

Trzeba jednak wziąść pod uwagę fakt, iż o ile duże, szybkie łódki odpływają planowo to te publiczne, lokalne już nie koniecznie. Zdarza się, że ludzie czekają nawet kilka dobrych godzin. Spójrzmy jednak na plusy. W tym przypadku jest nim możliwość zabrania ze sobą skuter za opłatą 50.000 IDR.

Znacznie bardziej komplikuje się sprawa, kiedy to Twoim punktem docelowym jest Nusa Lembongan, a wybór pada na łódź publiczną. Wówczas należy w pierwszej kolejności udać się na Nusa Penida do Sampalan, a następnie transportem już lądowym tj samochodem tudzież skuterem do Toyapakeh. Stamtąd właśnie odpływają łodzie na Nusa Lembongan pod tzw żółty most. Koszt to około 50.000 IDR (bilet można zakupić w kasie przy plaży) a cała przeprawa zajmuje około 20 minut.

Jak przemieszczać się pomiędzy wyspami Gilli oraz wyspami Nusa?

"<yoastmark

Gili Meno, Gili Air, Gili Trawangan

Transport między wyspami Gili jest zupełnie nieskomplikowaną sprawą. Są one bowiem położone tak bardzo blisko siebie, że przeprawa zajmuje zaledwie kilkanaście minut kolorowymi małymi łódkami. Jeszcze dokładniej sprawę ujmując, praktycznie widać je z plaży sąsiedniej wyspy.

Dodatkowo ułatwia sprawę fakt, iż na każdej wyspie jest tylko jeden port, a właściwie porcik. Dostać się do niego można praktycznie z każdego miejsca na wyspie. Używając do tego roweru, bryczki (nie polecam) lub po prostu na butach albo nawet i bez nich.

Pływać można z Air na Meno, z Meno na Trawangan, z Trawangan na Air i tak w kółko, aż się znudzi. Wystarczy zorientować się w jakich godzinach kursują przewoźnicy i wypuścić się na całodniową wycieczkę na wyspe obok.  Łodzie kursują kilka razy dziennie i do tego w niskich cenach. Zachęcam zwiedzić je wszystkie, ponieważ niby podobne do siebie a jednak każda ma coś ciekawego.

Gili Air.
Gili Meno.
Gili Trawangan. Widok na Gili Meno!

Nusa Ceningan, Nusa Lembongan, Nusa Penida

 

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Nusa Penida Trip Advisor (@threebrothers_nusapenida)

Również w tym przypadku sam transport pomiędzy wyspami jest rozwiązany w sposób prosty i przyjemny.

Nusa Lembongan i Nusa Ceningan połączone są tzw żółtym mostem. Natomiast łodzie na Nusa Penida odpływają z przystani, która znajduje się pod tym dokładnie mostem. Czyli między wyspami Nusa Lembongan i Nusa Ceningan. Proste nieprawdaż?

Jednak samo dotarcie do promu chociażby ze środka wyspy lub z drugiego portu, to już inna baja. Z racji ukształtowania terenu, odległości oraz fatalnych dróg trzeba już takową akcję skrupulatnie zaplanować, szczególnie na Nusa Penida. Dlatego konieczny jest samochód lub chociaż skuter.

Koszt transportu morskiego między wyspami – dla dwóch osób – 11.2018

Plan drogi – Amed (Bali) – Gili Air – Gili Meno – Gili Trawangan – Nusa Lembongan – Nusa Penida – Sanur (Bali)

Amed  – Gilli Air – Speed boat 500.000 IDR= ok. 136 zł
Gilli Air – Gilli Trawangan – Public boat 80.000 IDR= ok. 21 zł
Gilli Trawangan – Nusa Lembongan – Speed boat 700.000 IDR= 191 zł
Nusa Lembongan – Nusa Penida – Public boat 120.000 IDR= 32 zł
Nusa Penida – Sanur –  Speed boat 300.000 IDR = 81 zł

Mam nadzieję, że udało mi się rozjaśnić sprawę transportu wodnego na Bali i okolicach. Jeśli chcesz zobaczyć wydatki całego transportu koniecznie przeczytaj wpis o planie podróży i budżecie na Bali.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *